ПРЕДМЕТИ У 3Д

3dmodeli-head-1

МАЈОЛИКА ИЗ ЕТНОГРАФСКЕ ЗБИРКЕ НАРОДНОГ МУЗЕЈА УЖИЦЕ У 3Д

Бокал

Италијанска мајолика, XVII век

Бокал

Италијанска мајолика, XVII век

Бокал

Италијанска мајолика, XVII век

Бокал

Италијанска мајолика, XVII век

Бокал

Италијанска мајолика, XVII век

Бокал

Италијанска мајолика, XVII век

Бокал

Италијанска мајолика, XVII век

Бокал

Турска мајолика, XVII век

За гледање модела на компјутеру, команде на мишу су: леви тастер за ротирање, точкић за зумирање и десни тастер за померање. Команде на тастатури су: курсорски тастери за ротирање, тастери PageUp и PageDown за зумирање, тастер Shift + курсорски тастери за померање.

О мајолици из етнографске збирке Народног музеја Ужице

Приликом извођења комуналних радова у Улици Хероја Дејовића у Ужицу (данас Николе Пашића), у близини Народног музеја, године 1974, потом и 1982, откривено је укупно пет остава посуђа. У првом налазу пронађени су италијански бокали од мајолике и већи број порцеланских и керамичких зделица, смештених у велики бакрач. Недалеко од те локације касније је ископан налаз са посуђем од турске и италијанске мајолике; он је, као и преостали налази са тог потеза, садржао и бакарно посуђе. Ово посуђе, које је свакако припадало некој турској кући (српски становници Ужица тек у доба Кнежевине Србије стичу знатнији иметак), вероватно је закопано у једном од турских повлачења Турака из града током аустро-турских ратова у XVII и XVIII веку.

Бакрач откопан 1974. године, око којег је било поређано бакарно посуђе оријенталног типа, док је сам бакрач био увијен у волујску кожу.

Мајолика, односно фајанс, је врста керамике популарна у Европи од позног средњег века. Мајолика је добила назив по шпанском острву Мајорка, својевремено највећем дистрибутивном центру те врсте керамике. Назив фајанс потиче од имена града Фаенце у северној Италији, који је био један од најзначајнијих центара производње посуђа у типу мајолике. Осликана и глеђосана, мајолика је, попут порцелана, израђивана од беле каолинске глине. Тежила је да достигне фрагилност и сјај порцелана, који је до почетка XVIII века израђиван једино у Кини. Порцеланске зделице пронађене 1974. године су, по свему судећи, биле израђене у Кини за потребе турског тржишта, на којем је, као и у целој Европи, потражња за порцеланом била велика. У радионицама у Изнику (некадашња византијска Никеја), недалеко од Истанбула, од XVI века израђује се плаво-бела мајолика, по угледу на порцелан династије Минг. Но, изнички мајстори ускоро су се прославили по посудама од мајолике истанчаног облика и ширег регистра боја, које су представљале највиши домет турске керамике.

Препаратор ужичког музеја, Феђа Березљев, са налазима из 1974. године.

Посуђе од мајолике било је веома цењено у Италији од раздобља ране ренесансе, а у XVII веку добија одлике серијске производње у радионицама италијанских градова. Уз локалне особености ова ручно осликана мајолика одликовала се свежином боја и декоративним обрасцима који су узоре тражили у италијанском сликарству.

Бокали из ужичког музеја пронађени 1974. године најсроднији су дерута мајолици (Дерута – град у Умбрији). Ниске стопе и лоптастог тела, прекривени су декоративном схемом у виду рафаелески, инспирисаних Рафаеловим зидним сликарством у ватиканским Станцама. На млечнобелој позадини, која подсећа на сјај порцелана, ове рафаелеске сачињене су од сплета флоралних елемената и представа реалних или фантастичних бића.  

Особље ужичког музеја и окупљени грађани приликом откопавања оставе посуђа 1982. године.

У Србији је мајолика била позната још од доба Деспотовине, о чему сведоче и представе са фресака, док је на живопису поствизантијског периода, поред мајолике, представљено и оновремено турско посуђе. Но, с доласком Турака, луксузна увозна роба све је теже доступна припадницима осиромашене домаће елите, која се све више ослања на производе домаћих грнчара. Српске занатлије прилагођавају се обрасцима османског дизајна, али и савременом европском искуству. Током XVIII века моћ Турског царства слаби, а у то време у османској уметности и декорацији приметан је утицај европског барока и рококоа; истовремено, у делима европских мајстора осетан је утицај оријентализма.  

Израда 3Д модела: Сретен Вуковић
Текст: Катарина Доганџић Мићуновић
Фотографије: Народни музеј Ужице