Актуелно

Васкршњи чувари

Под покровитељством Народног музеја Ужице, у Одељењу музеја у Новој Вароши, 4. и 5. априла 2023. године биће организоване радионице за децу школског узраста на тему Васкрса. Током радионица презентоваће се батик техника шарања јаја.

Васкрс је највећи хришћански празник којим се прославља Исусово васкрсење из смрти. Спада у ред покретних празника, празнује се после пролећне равнодневнице, прве недеље после првог пуног месеца. Празници који претходе Васкрсу су: Лазарева субота, Цвети, Велика недеља, Велики петак.

Централно место у Васкрсу јесте обичај бојења и шарања јаја. Хришћанска црква га је релативно касно прихватила. Први пут се бојена јаја помињу у XII веку, а у нашим крајевима у XIV. Турски извори Васкрс називају празником црвених јаја.

Ево како је Вук Стефановић Караџић описивао некадашње слављење Васкрса код нас: „На Васкрсеније треба свако да узме навору: зато у Србији изађу пред Васкрсеније по селима манастирски ђаци с котарицама те дају навору за јаја. О Васкрсенију се туку шареним и црвеним јајима, тј ударају врхове јаје о јаје, па коме се разбије, оно узме онај који је разбио. То чине код манастира и код цркве и непознати људи, али треба најприје да виде јаје један другоме: јер неки пробију јаје одоздо те исциједе жујце и бјеланце, па налију воска да је тврђе. Други дан Васкрсенија (у понједељник) ко не оде и цркву на јутрењу, онога (нпр. у Сријему и у Бачкој) хоће да полију водом или да га баце у воду; зато се каже онда: данас иду годишњаци у цркву (тј. они који иду само од године до године).“ Јаје код многих народа има одређену симболику и приписивана су му разноврсна магијска и ритуална својства. Често се спомиње у митовима о постанку света. У нашој традицији, јаје симболише живот. Зато и прво јаје које се боји за Васкрс јесте јаје црвене боје – која је боја крви, те боја живота. То јаје називају: чувар, чуваркућа, стражар, страшник, крсташ. Васкршња јаја су, нарочито она бојена у црвено, по народним веровањима, поседовала одређена магијска својства. Тако су се сељаци њима „мрсили“, тј. трљали јајима деци образе и умивали их водом у којој су јаја преноћила, а све ради здравља деце.